Waarom heb ik een nieuwe Trainer?
16 april 2021 

Waarom heb ik een nieuwe Trainer?

Vandaag tijdens de shift liep er een klant naar mij toe en stelde mij de vraag;

Arno, waarom heb ik een nieuwe trainer?

Grappende wijs reageerde ik met: Omdat ik vind dat jij het allerbeste verdient.
Aan haar energie merkte ik echter dat ze héél serieus was over de vraag. Ik veegde dus gauw weer die lach van mijn gezicht. Ze negeerde mijn opmerking en reageerde met; ik wil gewoon mijn oude trainer terug!

Normaal tijdens een shift heb ik niet echt gelegenheid om in te gaan op dit soort vragen, maar nu had ik tijd. Ik probeerde die tijd ook vooral te nemen om er zeker van te zijn dat ik het goed uit kon leggen, maar ook om te laten zien dat ik der echt wel serieus nam. Om het gesprek te vervolgen stelde ik de wedervraag: Wil je dat ik je jouw oude trainer terug geef of wil je dat ik jou resultaten oplever ..?

Aan de tijd die ze nodig had om de vraag te beantwoorden, merkte ik dat ze het een lastige vraag vond. Ze reageerde met; nou het liefst allebei! Waarop ik zei; ja dat dat snap ik. Helaas krijgen we in het leven niet altijd alles wat we willen, maar moeten we keuzes maken. Nu heb ik die keuze dus voor je gemaakt ..

“Ja, maar waarom maak je die keuze voor mij?” Vroeg ze.

Waarop ik zei; Omdat ik dus vind dat al onze klanten de beste kwaliteit verdienen. Soms is dat niet de trainer die ze zelf het leukste vinden ..

Toen ze keek alsof ze niet snapte wat ik daarmee bedoelde, gaf ik der een voorbeeld om uit te leggen wat ik bedoel.

Als ik op zoek ga naar de beste automonteur van Nederland, dan ga ik niet zelf op zoek .. Ik zou mijn eigen gevoel daar niet op vertrouwen. Ik ben immers geen autospecialist :p. Maar als ik op zoek ga naar een autospecialist en hem vraag wie de beste automonteur van Nederland is, dan kom ik gegarandeerd uit bij een goede automonteur. De specialist aan wie ik de vraag stel, heeft immers verstand van auto’s.

 

En toen gebeurde er iets ..

 

Ze leek te snappen wat ik bedoel en vroeg me het verder uit te leggen. Ze stelde mij de vraag; Oké ik snap je. Maar hoe bepaal jij dan wat goed voor me is..

 

En zo begon ik mijn betoog..

De basis van elk bedrijf is het verkopen van een product. Ook bij SPC Personal training verkopen we een product, weliswaar in de vorm van dienstverlening. Het product dat wij aanbieden is individuele begeleiding voor een betaalbare prijs. Het moet individueel zijn, omdat het aangepast moet zijn op jouw doelen en het moet betaalbaar zijn, zodat het haalbaar is om het langere tijd vol te houden. Hierbij dragen we als bedrijf ook de verantwoordelijkheid om de kwaliteit van het product zo hoog mogelijk te houden.

Het is dus onze nummer 1 prioriteit om ervoor te zorgen dat we collega’s inzetten die bekwaam zijn. Collega’s die in onze ogen bekwaam zijn, zijn collega’s die:

  • Kennis hebben van inspanningsfysiologie, algemene fysiologie en pathofysiologie
  • Kan goed omgaan met klanten (sociale vaardigheden)
  • Durft zich kwetsbaar op te stellen en kan feedback ontvangen (is coachbaar)
  • Heeft een ambitie voor werken in de fitness/gezondheid (regelmatige ontwikkeling en groeipotentie)
  • Kan goed in een team samenwerken

De collega’s die we inzetten moeten dus véél meer kunnen dan alleen oefeningen verzinnen en training kunnen geven. Naast het geven van een goede training, is het dus ook belangrijk dat de kwaliteit van de begeleiding mee kan groeien, naar de kwaliteit die we als bedrijf willen bieden. We willen trainers die goed met jou als klant kunnen omgaan, die goed training kunnen geven, die creatief zijn in hun oefeningen, maar ook trainers die in staat zijn om resultaat met jou te behalen (onder alle omstandigheden). Om resultaat te bereiken met klanten is wetenschappelijke kennis nodig, passie voor het vak, maar je hebt ook een natuurlijke betrokkenheid en interesse in jouw klanten nodig.
Je moet in staat zijn om jouw klanten te stimuleren en te motiveren, zodat ze elke keer weer verschijnen .. Je moet jouw klanten een prettig gevoel kunnen geven tijdens de training, maar ook het gevoel van de stok achter de deur die ze nodig hebben.
Zoek je ook naar jouw klanten als ze er niet zijn? Bel je je klanten even op bij afwezigheid? Kijk hoe het met ze gaat en waarom ze al een tijdje niet zijn geweest ..

 

11 ideeën over Kwaliteit | woorden, teksten, inspirerende citaten

 

Dit zijn allemaal punten die in onze ogen bijdragen aan jouw vakbekwaamheid als trainer..?

 

  • Zij; Ik snap het Arno, Heb je ook voorbeelden van Trainers waarmee je niet samen zou willen werken?

 

  • Ik;  Ja tuurlijk, als bedrijf zijnde zien we van alles voorbij komen. Zowel de vakbekwame trainers, als de minder vakbekwame trainers. Maar ook gewoon trainers die wel bekwaam zijn, maar die niet zo goed bij ons passen.Om een paar voorbeelden te geven ..Er zijn trainer die superlief zijn voor onze klanten, maar aan de theorietoetsen, merk ik dat het kennisniveau minimaal is. Maar ik heb ook trainers gezien die wel heel veel kennis in huis hebben, maar niet weten hoe ze met klanten om moeten gaan. Ik heb trainers gezien die in mijn ogen zelfs de perfecte trainers zijn, echt de real deal… Maar zo komen bij het bedrijf om te zien wat we doen, om vervolgens alles van ons over te nemen om het zelf te doen. Als je niet oppast willen ze ook nog eens je klanten meenemen. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn eigen succes! Maar dat hoeft toch niet ten koste te gaan van ons mooie bedrijf :p ..Ik heb ook trainers gezien die het goed doen, maar er vind geen groei plaats. Geen persoonlijke ontwikkeling, of ze maken geen onderdeel uit van het team en leven maar op een eilandje. Dit zijn allemaal kleine voorbeelden van trainers die wat mij betreft de eindstreep niet halen.
  • Zij; Wat gebeurt er als je de eindstreep niet haalt?
  • Ik; Simpel, dan nemen we in goed overleg afscheid van elkaar. Onze klanten betalen ons niet alleen voor de gezelligheid, maar ook voor resultaat! Dit is onze verantwoordelijkheid en hier houden ze ons ook zeker voor verantwoordelijk.
  • Zij; Maar vind je het niet vervelend om van Trainer te moeten wisselen?
  • Ik; Ja wel, het is nooit leuk. Verandering op zich is nooit leuk. Niet leuk voor de klanten, maar ook niet voor mij. Desondanks is het wel nodig. Kwaliteit is namelijk een continu proces, daarin moet je continu mee veranderen. Alles wat niet verandert, overleeft het niet.Als bedrijf zijnde zijn we gegroeid, we zijn dus nu veel beter in staat om te filteren in kwaliteit (de goede van de slechte trainers). Maar we geven iemand ook veel minder langer de tijd om zichzelf te bewijzen. Vroeger namen we gerust 2 jaar de tijd om een trainer de kans te geven om op niveau te komen .. Nu vinden we bijvoorbeeld al dat er binnen 6 maanden een zichtbare groei moet zijn.

 

Groei vinden wij belangrijk, dat is het fundament van ons bedrijf

 

fysiotherapie in amsterdam

  • Zij; Wat heb je van de klanten nodig?

 

  • Ik; Vooral begrip en vertrouwen. Het begrip dat we soms keuzes in hun belang moeten maken, waarbij ze het misschien in het begin niet altijd eens zijn.
    Maar ook vertrouwen, vertrouwen in het proces. Vertrouwen in het feit dat we altijd keuzes zullen maken om onze klanten de beste kwaliteit te geven.

 

  • Zij; Wauw, Arno! Dankjewel voor je uitleg.

 

  • Ik; Jij bedankt dat je me de kans hebt gegeven om het uit te leggen.

 

En nu snel je training inplannen!

arno bottse

Over de schrijver
Reactie plaatsen